Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových v Ostravě

Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových tvoří součást systému péče o talentovanou mládež. Patří do soustavy speciálních škol v ČR, které umožňují studentům skloubit povinnosti při přípravě na vysokoškolské studium s rozvojem sportovního talentu pomocí efektivního tréninku. V Moravskoslezském kraji je jedinou sportovní školou s profilací sportů oborů sportovní přípravy: atletika, basketbal, cyklistika, moderní a sportovní gymnastika, judo, plavání a volejbal.

Hlavní budova je moderní čtyřpodlažní objekt vybavený multimediálními učebnami, školní klubovnou, knihovnou, posilovnou, školní jídelnou a vlastním domovem mládeže. Součástí školy je víceúčelový sportovní areál a moderní atletická hala. Škola je zřízena Moravskoslezským krajem jako příspěvková organizace, což zajišťuje její veřejnoprávní status a financování prostřednictvím krajského rozpočtu.

Autor:

KAPEGO projekt s.r.o.

Investor:

Moravskoslezský kraj

Zhotovitel:

INTOZA s.r.o.

Datum od:

2023

Datum do:

2023

Cena:

22,3 mil. Kč (z toho dotace EU 15,2 mil. Kč)

Sněhová vločka
Sněhová vločka

Umístění:

Volgogradská 2631/6, 700 30 Ostrava – Zábřeh

GPS:

49° 47' 39.20" N, 18° 13' 41.85" E

Kraj:

Moravskoslezský kraj

Země:

Česká republika

Detaily projektu

Jak to funguje?

Od roku 2000 prochází škola postupnou modernizací. Mezi významné úpravy patřila rekonstrukce rohové části vstupního pavilonu, vybudování specializovaných učeben výtvarné výchovy a dějepisu nebo revitalizaci školní kuchyně. V roce 2004 byla provedena komplexní oprava a estetické doladění plochy před pavilonem domova mládeže. Rok 2015 byl ve znamení zateplování všech školních pavilonů a tělocvičny, včetně výměny oken.

Předmětem projektu energetických úspor v roce 2023 byla instalace systému nuceného větrání s rekuperací tepla. Pro zajištění optimálního vnitřního mikroklimatu v učebnách jsou na střeše instalovány vzduchotechnické jednotky (zajišťují větrání a také chlazení). Zdrojem tepla i chladu pro tři vzduchotechnické jednotky jsou tepelná čerpadla umístěna na ocelových plošinách u vzduchotechnických jednotek. Propojení přímých výparníků vzduchotechnických jednotek s kondenzačními jednotkami zajištuje měděné izolované potrubí (v němž proudí chladicí medium), napájecí a ovládací kabely. Čerstvý větrací vzduch je do jednotek nasáván přes sací žaluzie, v jednotkách je filtrován (v zimě předehříván rotačním rekuperátorem a dohříván kondenzátorem, v létě ochlazován výparníkem) a je kovovým vzduchotechnickým potrubím dopravován do větraných místností, kde je distribuován přes potrubní vyústky. Znehodnocený vzduch se z učeben odsává přes potrubní vyústky a je kovovým vzduchotechnickým potrubím odveden zpět do vzduchotechnických jednotek a následně je vyfukován přes výfukové žaluzie do venkovního prostoru.

Pro zvýšení teplotního komfortu byly v některých místnostech doplněny venkovní žaluzie. Zlepšila se akustika prostředí, odpadá potřeba otevírat okna. Velkou výhodou nového systému je plně automatický provoz, který lze nastavit pomocí časových režimů nebo ovládat senzory (vlhkost, koncentrace CO₂, přítomnost osob).  Součástí projektu byla také modernizace vnitřní osvětlení formou úsporných LED svítidel.

 

Co řeší?

Cílem projektu bylo snížení energetické náročnosti budovy a zajištění kvalitního vnitřního prostředí ve všech prostorách školy – tedy nejen v učebnách, ale i v posilovně a tělocvičně. Nešlo však pouze o instalaci systému rekuperace vzduchu, ale také o doplnění venkovního stínění, které nebylo řešeno při výměně oken v roce 2015.

Instalace nuceného větrání má za cíl zajistit nepřekročení nejvyšší přípustné koncentrace CO2 v učebnách 1500 ppm. Větrací systém je navržen s mírnou rezervou tak, aby byl schopen udržovat v učebnách vyhovující koncentraci CO2 kolem 1200 ppm, v některých učebnách i kolem 1000 ppm. Množství větracího vzduchu v učebnách je stanoveno v závislosti na počtu žáků, přičemž na každého žáka připadá 30 m3/hod čerstvého větracího vzduchu a na vyučujícího pak 40 m3/hod. Obě hodnoty jsou v souladu s Metodickým pokynem pro návrh větrání škol.

Projekt byl spolufinancován Evropskou unií z Fondu soudržnosti / Evropského fondu pro regionální rozvoj v rámci Operačního programu Životní prostředí.

Původní stav

V roce 2025 škola oslavila 40 let své existence. Přestože v uplynulých letech proběhly dílčí stavební úpravy, bylo nadále nezbytné realizovat opatření zaměřená na zvýšení energetické efektivity a modernizaci provozu.

Náklady na údržbu

Došlo ke snížení provozních nákladů – úspory za vytápění díky rekuperaci tepla (často 60–90 %).

Proč ne jinak

Hlavním důvodem plánování a následné realizace projektu bylo dosažení vyššího energetického standardu, zlepšení mikroklimatu v interiérech školy a rovněž celkové zvýšení hodnoty budovy. V rámci zkušeností z dosavadního provozu lze pozitivně hodnotit výrazně nižší koncentrace CO₂, prachu a vlhkosti, omezení plísní a zápachů, stabilní tepelný komfort (nevznikají tepelné ztráty otevřenými okny).

Výzvy

Během přípravy projektu probíhalo zdlouhavé legislativní řízení, které si vyžádalo úzkou spolupráci s hygienickou stanicí, stavebním úřadem a orgány požární ochrany. Nezbytná byla také pečlivá koordinace s dalšími profesemi – zejména v oblasti elektroinstalací a stavebních prací. Precizní spolupráce všech zúčastněných stran byla klíčová pro úspěšnou realizaci celého záměru.

Zkušenosti

Klíčovým faktorem pro efektivní fungování systému je důkladné proškolení personálu v oblasti správného nastavení a obsluhy. Nezbytná je také pravidelná údržba – zejména výměna filtrů, bez které systém ztrácí svou účinnost. Neméně důležitá je osvěta a průběžná komunikace s uživateli. Ti často mají nereálná očekávání ohledně výkonu, hlučnosti či regulace vlhkosti, a proto je vhodné jim srozumitelně vysvětlit reálné možnosti a limity systému.