Popis opatření

Obecně se vozidlo na vodík chová jako standartní elektromobil. Je to vhodná alternativa spíše pro průmysl a dálkovou přepravu než pro osobní vozy. Vozidla využívají pro pohon vodík, kdy se vyrábí ve dvou typech:

  • vůz s motorem schopným spalovat vodík (pouze prototypy, vysoce neefektivní, ve vývoji),
  • vůz s elektromotorem – výroba elektřiny pomocí reakce vodíku s kyslíkem v palivovém článku pro pohon elektromotoru vozidla, součástí výbavy musí být baterie.

Vodíkové vozy se v České republice zatím příliš neuplatňují. Problémem je infrastruktura plnících stanic, ale Národní akční plán pro čistou mobilitu předpokládá v ČR do roku 2030 fungování až 80 veřejně přístupných plnicích stanic vodíku.

Implementace podle charakteru zástavby

město i venkov

Doporučení pro realizaci opatření

  • pro pohon vozidel se používá plynný vodík,
  • vodík je energeticky velmi bohaté palivo (33 kWh/kg),
  • spotřeba vodíku u osobního vozidla se pohybuje mezi 0,8 – 1,2 kg/100 km,
  • baterie se dobíjejí průběžně jako u hybridních vozidel,
  • nádrž na vodík je vyráběna z vyztužených uhlíkových vláken, velikost nádrže má 4-5x větší objem a 10x větší hmotnost v porovnání např. s nádrží na benzín v osobním automobilu).

Podmínky realizace

  • zvýšení počtu veřejných plnicích stanic na území ČR,
  • tlak na vyšší podíl čisté technologie výroby vodíku z obnovitelných zdrojů,
  • inovace technického řešení palivového systému vozu,
  • vývoj optimální velikosti nádrže vozu.
Ikona přínosy realizace
Sněhová vločka

Přínosy realizace

  • nízké nebo téměř nulové emise, pouze pára v podobě vody, pokud je vodík vyroben z obnovitelných zdrojů,
  • dlouhý dojezd – cca 500 – 650 km u současně dostupných vozů na trhu,
  • poměrně rychlé tankování – rychlost závisí na typu plnící stanice – plnící tlak 350 BAR pro autobusy, 700 BAR pro osobní vozidla,
  • tichý, plynulý provoz.
Ikona slabé stránky
Sněhová vločka

Slabé stránky

  • vysoká pořizovací cena vodíkového vozu (výrobní náklady jsou až 2x vyšší než u elektromobilu),
  • vyšší náklady na provozu než u elektromobilu,
  • objemné palivové nádrže (omezení prostoru úložných prostor osobního automobilu),
  • vysoká hmotnost vozu i jeho celkové rozměry,
  • náročná přeprava vodíku (zkapalněný vodík se přepravuje při -253 °C) a komplikované skladování vodíku,
  • extrémní hořlavost vodíku (nebezpečí při havárii),
  • nedostatek čerpacích stanic na území ČR a omezený plnící výkon,
  • plnění nelze řešit formou domácího tankování jako u CNG,
  • není dostatečná výroba zeleného vodíku (elektrolýza vody je finančně a energeticky náročná), 96 % veškerého vyrobeného vodíku v současnosti pochází z fosilních paliv (zemního plynu), jen 4 % se vyrábí elektrolýzou vody.

Náklady na realizaci

1,7 – 2 miliony Kč (nový vůz)

Náklady na údržbu

Ve srovnání s vozy, které používají spalovací motory mají vozy na vodík minimální požadavky na údržbu motoru.

Energetická úspora

  • snížení spotřeby neekologických paliv (nafta, benzín),
  • oproti klasickým vozům na benzín a naftu jde o ekologický provoz vzhledem k životnímu prostředí,
  • vodíkové vozy mají o něco větší dojezd oproti současným elektro autům, ale vysoký mráz jejich dojezd ovlivňuje rovněž jako v případě vozu na elektřinu.

Dokumenty

Pusťte se do realizace

Připravili jsme pro vás materiály, které vám usnadní realizaci opatření: Vozidla na alternativní pohon – vodík.

Financování

Přehled relevantních výzev

Pro snadnější orientaci v nabídce dotačních podpor uvádíme výzvy napříč dotačními tituly, ze kterých je možné zobrazené opatření finančně podpořit. Závazná kritéria přijatelnosti opatření jsou součástí konkrétních výzev.
  • Relevantní výzvy
Vločka

Potřebujete poradit?

Nabízíme bezplatné poradenství pro plánování, výběr a přípravu konkrétních klimatických opatření pro zájemce z Moravskoslezského kraje.

Poradenství