Revitalizace školní zahrady, Klimkovice

Vize školy
Společnou cestou tvořivě, otevřeně a bezpečně ke kvalitnímu vzdělávání pro skutečný život.

Školní zahrada disponuje skleníkem, zeleninovými, bylinkovými a trvalkovými záhony.
Záhony jsou doplněny ovocnými stromy a keři.
O údržbu školní zahrady se se škola stará společně s panem školníkem v rámci výuky pracovní výchovy, kde si žáci pod vedením pedagogů vyzkouší celý proces výsadby od semínka až po rostlinu. Výpěstky si žáci zpracují ve cvičné kuchyni nebo se využijí ve školní jídelně.
Zahrada je zavlažována v maximální míře dešťovou vodou.
Zahrada je vybavená venkovní učebnou (pergolou se stoly a lavičkami), naučnými tabulemi k expozicím (geologická expozice, broukoviště, vzorky dřeva, stopy zvěře, dendrologická stezka, květinová louka)
Zahradu se snažíme systematicky proměňovat v zahradu přírodní – budky, krmítka, pítka, hmyzí hotely, čmelín atd., se zapojením žáků. Snažíme se propojit vědomosti s dovednostmi a trvale udržitelným rozvojem.
Rádi bychom pokračovali v péči o školní zahradu v souladu s měnícím se klimatem.
Vize školy k adaptaci a renovaci stávajících prvků zahrady:
• Renovace skleníku (nový život pro starou konstrukci, lepší izolace a mikroklima, delší životnost)
zdůvodnění/výhody: modelujeme žákům proces výsadby od semínka až po hotovou rostlinu a sklizeň
• Vyvýšené záhony (méně plevele, ochrana proti škůdcům, estetika užitkové zahrady, lepší kontrola nad půdou)
Zdůvodnění/výhody: modelujeme žákům různé formy pěstování plodin, jejich výhody a nevýhody
• Bylinková spirála (spojení ekologie, estetiky a funkčnosti)
zdůvodnění/výhody: různá mikroklimata, podpora biodiverzity hmyzu, snadnější údržba a sklizeň
• Hydroponická farma (propojuje vzdělávání s praxí a ukazuje prvky udržitelnosti)
Zdůvodnění/výhody: celoroční sklizeň, pěstování bez pesticidů, nezávislost na klimatických podmínkách, modeluje alternativní a udržitelné formy zemědělství budoucnosti
• Zpevnění svahu na školní zahradě (nášlapy, rostliny)
zdůvodnění/výhody: zabránění eroze, estetický efekt, snadnější údržba, využití prostoru, propojení všech částí zahrady
• Mini jezírko s rostlinami a kameny
Zdůvodnění/výhody: podpora biodiverzity – přiláká žáby, vážky, hmyz; děti mohou sledovat ekosystém v praxi
bezpečnost – do 30cm
• Dětské herní prvky
zdůvodnění/výhody: podpora pohybu a zdraví, motoriky, kreativity a hry, prostor pro odpočinek a relaxaci, zpestření školního dne, oblíbený a živý prostor školní zahrady
• Workoutové hřiště s naučnými tabulemi s tipy na využití (moderní nástroj pro pohyb, zdravý životní styl a motivaci ke sportu)
zdůvodnění/výhody: podpora zdraví a kondice, motivace ke sportu i mimo hodin tělesné výchovy, skvělé pro skupinovou i individuální trénink v mimoškolním čase, zpestření školní zahrady a větší využití venkovního prostoru, využíváno komunitou
• Hřiště na pétanque
zdůvodnění/výhody: je vhodné pro všechny věkové kategorie bez ohledu na věk a kondici, podpora koncentrace a strategie, zpestření výuky i volného času, nenáročná údržba, skvělá forma mezigenerační aktivity.
Petanque učí děti zpomalit, trpělivosti, soustředění a respektu.

Typ:

veřejné prostranství

Účel:

retence vody, podpora biodiverzity, komplexní revitalizace, založení nové vegetace, edukativní aspekt

Termin realizace:

2025

Sněhová vločka
Sněhová vločka

GPS:

49° 47' 29.67" N, 18° 7' 37.08" E

Kraj:

Moravskoslezský