Dlouhá rovná silnice, v souběhu tramvajové koleje, všudypřítomný prach a zvlněný vzduch vysokými teplotami…to je již minulostí. Prostor ulice v husté zástavbě byl ještě donedávna jen zatravněným pásem, který prosychal, případně zapleveloval okolí. Dnes, díky provedeným opatřením, hraje všemi barvami a zpříjemňuje prostředí nejen cestujícím. Střídání výsadeb vzrostlých stromů, barevných keřů a bohatých trvalkových záhonů podstatně oživuje prostor tramvajových zastávek. Zadržuje vláhu, zpříjemňuje klima a snižuje teplotu v okolí.
Výsadba zeleně podél tramvajové trati v úseku ul. Dr. Martínka – Plzeňská
Autor:
Ing. Lenka Vašíčková
Investor:
Statutární město Ostrava
Zhotovitel:
Arbor Moravia s.r.o.
Datum od:
2021
Datum do:
2027
Cena:
4 317 608 Kč vč. DPH
Umístění:
Ul. Horní, Ostrava
GPS:
49° 46' 31.49" N, 18° 14' 54.82" E
Kraj:
Moravskoslezský kraj
Detaily projektu
Jak to funguje?
Jedná se o návrh výsadeb vzrostlých stromů a reprezentativních a celoročně atraktivních smíšených trvalkových výsadeb s vyšším stupněm autoregulace a extenzivní údržbou pro vybranou plochu mezi silnicí a tramvajovými pásy.
Lokalita je řešena tak, aby navržená směs (trvalek, travin, cibulovin, keřů a stromů) i zvolená technologie založení plně odpovídala jak konkrétním stanovištním, mikroklimatickým a provozním poměrům, tak požadavkům na výslednou zahradně-architektonickou kompozici. Cílem projektu je návrh smíšených trvalkových společenstev, která budou atraktivní po maximální možnou dobu a zároveň se budou dynamicky rozvíjet.
Cílem návrhu je vytvoření harmonického celku založeného na barevnosti, struktuře a textuře kombinovaných rostlin s atraktivním olistěním, habitem a květem.
Při návrhu byl kladen důraz nejen na estetickou působivost kompozici v průběhu hlavní letní sezóny, ale rovněž na výrazný jarní aspekt, efektní barevnost a pestrost podzimního olistění či celkově strukturně a texturně vyváženou kompozici.
Dalším významným prvkem bude výsadba stromů v maximální možné míře s ohledem na trasy sítí a provozní poměry.
Krom záhonů trvalek, jsou plošně vysazeny i keře. Celkem bylo vysazeno 28 ks stromů, 13 895 keřů, 5 259 ks trvalek a 17 505 ks cibulovin. U stromů se jedná o jinany, keře jsou zastoupeny např. tavolníkem a zimolezem, trvalky kakostem, astrou. Cibuloviny representují krokusy, modřence a narcisy.
Co řeší?
Projekt řeší adaptaci městského prostoru na klimatickou změnu. Především se jedná o záchyt většího množství vody v době dešťů a zároveň o snížení teploty v letních měsících. Díky velkému množství zpevněných ploch dlouhé ulice a absencí vzrostlejší zeleně docházelo k přehřívání prostoru a prosychání travnatých pásů. Vysazené záhony mají vysokou environmentální hodnotu, výrazně podporují biodiversitu a zajišťují záchyt vody. V zastavěném prostředí jsou také důležitým prvkem např. při snižování prašnosti.
Původní stav
Řešené území tvoří dva pruhy zeleně šířky zhruba 4–5 m oddělující prostor tramvajových kolejí od komunikace na ulici Horní. Jedná se o komunikaci I. třídy s tramvajovými kolejemi uprostřed ve zvýšeném zeleném pásu o celkové délce přibližně 1 400 m.
Plochy zde byly udržovány standardně – pravidelným kosením trávy. Trávník obsahoval větší množství vytrvalých plevelů. Prokořenitelný profil vykazoval orniční vrstvu a jílovitou zeminu, která bránila průsaku srážek a prostupu vzduchu. Prostor byl pravidelně zasahován zasolením při zimní údržbě komunikací. Na všech pozemcích se nachází značné množství inženýrských sítí a také různá technologická zařízení: kabeláže podzemní a nadzemní, stožáry trolejů DPMO, stožáry VO, technická zařízení, případně zařízení pro řízení provozu apod.
Náklady na údržbu
Následnou tříletou udržitelnost (do konce roku 2027) bude provádět realizační firma. Dále se o výsadby bude starat městský obvod prostřednictvím organizace Technické služby. Náklady na první tři roky péče činí: 203 tis. Kč s DPH. Péče se skládá z provádění seče trvalkových záhonů, odplevelení, kontrola možného výskytů škůdců a chorob a kontrola množství a složení vytroušených trvalek. U stromů bude kontrolováno kotvení, odplevelení závlahových mís, zálivka a v případě potřeby řez. Keře budou udržovány v bezplevelném stavu do doby celkového zapojení, bude prováděna zálivka a v případě potřeby doplnění mulčovací hmoty.
Proč ne jinak
Původní návrh předpokládal větší počet vysazených stromů a vytvoření kompaktní aleje. Vzhledem k velkému množství inženýrských liniových sítí vyskytujících se v dané lokalitě a nutnosti dodržet jejich ochranná pásma byl tento počet snížen na množství povolené výsadby.
Výzvy
Největší výzvou bylo vyhnout se všem inženýrským sítím a jejich ochranným pásmům. Bylo nutné upravit počet vysazených stromů a změnit skladbu výsadeb. Další problém byl ten, že se v řešené lokalitě nachází dva pozemky, které nejsou ve vlastnictví SMO. Těmto se projekt musel vyhnout. I to vyvolalo úpravy, aby celkový dojem z projektu nebyl poškozen. Další překážkou, která vyvolala vícepráce, bylo nalezení většího množství stavebního materiálu po sejmutí vrchní vrstvy drnů, se kterým projekt nepočítal, ale které muselo být odvezeno na skládku.
Zkušenosti
Tento projekt má pozitivní efekt nejen v oblasti klimatické. Jedná se především o oblast estetickou a sociální. Prostor prošel změnou, která je pozitivně vnímána z pohledu občanů. Okolí zastávek byly posety nedopalky a odpadky. Po provedení výsadeb tohoto nešvaru ubylo a lidé se víc „starají“ svou všímavostí o to, aby prostor květinových záhonů zůstal v dobrém stavu.