Popis opatření

V souvislosti s rostoucím počtem obyvatel ve městech se zvyšuje i intenzita využívání osobních automobilů. Dopravní situace zejména v centru města se tak může stát velmi komplikovanou. Intenzivní automobilová doprava s sebou přináší znečišťující látky jako PM10, PM2,5, NO2, či benzo[a]pyren. Tyto látky jsou zdraví škodlivé a pro některé skupiny obyvatel (např. astmatici) může být vysoká koncentrace těchto látek v ovzduší život ohrožující. Zejména v centrech měst je proto vhodné přeorientovat priority ve veřejném prostoru, kde v minulosti hrála automobilová doprava hlavní úlohu a ostatní části prostoru jí ustupovaly.

Současná koncepce města by měla být více zaměřena na pěší pohyb člověka po městě. Vytvářením pěších zón a zón s omezeným vjezdem automobilů v centrech měst, ale i v částech obytných čtvrtí lze dosáhnout nejen snížení znečištění ovzduší, ale také poskytnutí prostoru pro nová veřejná prostranství charakterizovaná vysokou estetickou hodnotou, s prostorem pro zeleň, služby a sociální kontakt obyvatel.

Je však potřebné zmínit i „znevýhodněnou“ skupinu osob se sníženou schopností pohybu nebo orientace je možné označit kolem 29% populace. Tento podíl se bude se stárnutím obyvatel dále zvyšovat. Bezpečnost a bezbariérovost pěší infrastruktury je důležitým faktorem kvality života, přístupná dopravní infrastruktura je hlavní podmínkou pro zapojení osob se sníženou schopností pohybu a orientace do aktivního života a zvýšení jejich ekonomického a společenského uplatnění. Do skupiny se sníženou schopností pohybu či orientace se řadí početná skupina seniorů, rodičů s malými dětmi, osoby, jejichž pohyblivost je omezena na přechodnou dobu stavem po úrazech apod. Ti všichni mohou mít problémy s bezpečným pohybem a orientací v území. Jedná se o nejvíce zranitelnou část uživatelů dopravního systému vyžadující ochranu před motorovými vozidly, ale i cyklisty.

Implementace podle charakteru zástavby

  • veřejná prostranství,
  • dopravní infrastruktura.

Doporučení pro realizaci opatření

Vytvoření koncepce, kde je potřeba zdůraznit potřebu systémové, celoplošné, a trvalé podpory uživatelské funkce veřejného prostoru s prioritou pro chodce i ve společném prostoru s uživateli jednostopých bezmotorových nebo bezemisních dopravních prostředků. Zároveň je potřeba řešit i bezbariérovou prostupnost územím města pro osoby s omezenou schopností pohybu nebo orientace, seniory, osoby s dětskými kočárky, apod.

Typ zástavby

Příklady dobré praxe

Nechte se inspirovat

Nechte se inspirovat dobrou praxí. Nebo se podívejte na další realizované projekty s pozitivním dopadem na klima.

Ikona přínosy realizace
Sněhová vločka

Přínosy realizace

Kvalita ovzduší:

  • redukcí automobilové dopravy se sníží množství škodlivých látek v ovzduší.

Estetika:

  • pěší zóny poskytují prostor pro zeleň, drobné služby a obecně pro veřejný prostor vysoké estetické hodnoty.
Ikona slabé stránky
Sněhová vločka

Slabé stránky

  • zvýšené náklady při rekonstrukcích veřejných prostor,
  • možné nepochopení části obyvatel upřednostňující automobilovou dopravu -> nutnost komunikace s veřejností.

Náklady na realizaci

Součástí zpracování koncepce pro pěší by měl být také průzkum veřejného mínění v oblasti dopravy z podnětů občanů města, kteří se mohli vyjádřit k stavu komunikací, chodníků, přímosti a rozsahu tras, bezpečnosti dětí při jejich pohybu po městě, subjektivnímu pocitu bezpečnosti na přechodech pro chodce nebo místech pro přecházení, apod. Koncepce by pak měla vést k úpravám veřejného prostoru, aby lidé měli důvod chodit, cítili se při chůzi bezpečně a komfortně. Následně převedení koncepce do praxe dle platných norem a městských dokumentů.

Náklady na údržbu

  • monitorování stavu pěších zón,
  • opakované dotazování uživatelů na spokojenost a možnosti rozšíření,
  • návrh rekonstrukcí ostatních veřejných prostor s ohledem na koncepci pěší dopravy.

Financování

Přehled relevantních výzev

Pro snadnější orientaci v nabídce dotačních podpor uvádíme výzvy napříč dotačními tituly, ze kterých je možné zobrazené opatření finančně podpořit. Závazná kritéria přijatelnosti opatření jsou součástí konkrétních výzev.
Vločka

Potřebujete poradit?

Nabízíme bezplatné poradenství pro plánování, výběr a přípravu konkrétních klimatických opatření pro zájemce z Moravskoslezského kraje.

Poradenství